Sist endret: 18.10.2023 14:40
NAF Camp - standardvilkår
1. Bakgrunn og formål
1.1 Avtalen gjelder markedsføringssamarbeid for camping- og reiselivsbedrifter under merkevaren NAF Camp. NAF Camp markedsføres generelt i markedet, og med spesifikt fokus på og fordeler for NAF (Norges Automobil-Forbund) sine medlemmer.
1.2 NAF er strategisk partner og er Norge og Nordens største forbrukerorganisasjon på området mobilitet med ca 500 000 medlemmer. NAF er tilknyttet organisasjoner internasjonalt som har samlet ca 80 millioner medlemmer (pr høsten 2023). Reise og opplevelser ligger innenfor NAF sin medlems-rettede virksomhet.
1.3 Målet med samarbeidet er å drive trafikk til deltakere i NAF Camp både direkte i form av gjester, og indirekte i form av besøkende på hjemmeside og andre kanaler plassene er synlig.
1.4 Det er vesentlig at deltaker forstår at direkte nytte og resultat av markedsføring som legges ned vil variere fra plass til plass og fra år til år. Ikke minst er det vesentlig at deltaker forstår at best effekt alltid oppnås ved å være mottakelig for digital trafikk (oppdatert hjemmeside og online booking), og for øvrig ved deltakers egen evne og vilje til å følge samfunnsutviklingen generelt og gjestenes forventninger til en moderne gjestereise spesielt. Ved å være med i NAF Camp er man også deltaker i Utflukt Partner hvor deltaker kan få tilgang til en fremtidsrettet driftsmodell (nødvendige «verktøy» og systemer for optimalisert og effektiv drift), relevante og fordelaktige innkjøpsavtaler, et ledende kompetansemiljø og en campingtilpasset hjemmeside og online booking-løsning, mv.
2. Markedsføring
Markedsføring vil rettes mot både det norske og internasjonale markedet.
2.1 Digitalt: NAF Camp markedsføres digitalt på nafcamp.no, gjennom NAF sine kanaler (nettsider, kampanjer, ruteplanlegger, etc slik de til enhver tid leveres av NAF), i sosiale medier og via egne facebook/instagramprofiler, mv.
2.2 Fysiske medier: NAF Camp markedsføres gjennom Campingguiden, som for tiden er et samarbeid med NHO. Deltakere kan få noe ulik eksponering i Camping-guiden avhengig av om de også er medlemmer av NHO og stjerneklassifisert eller ikke. Campingguiden distribueres til alle deltakere i NAF Camp, NAF sentere, alle campingplasser som samarbeider med NHO, og til en rekke utvalgte/egnede distribusjonssteder hvor turister ferdes (turistinformasjoner, ferger, etc.). Videre omtales NAF Camp i andre publikasjoner av NAF, inkl den tradisjonsrike NAF veibok, hvor NAF Camp plasser også avmerkes.
2.3 Kampanjer: Særskilte kampanjer vil bli lansert med tilbud om deltakelse for enkeltplasser som gir ytterligere markedsføring av deltakers plass.
3. Forpliktelser for deltaker
3.1 Kundefokus og kvalitet: Deltaker skal arbeide for best mulige tilbakemeldinger og anmeldelser/«reviews» fra gjester. Kjernen i dette ligger i godt vertskap/servicenivå, kombinert med en åpen og ærlig fremstilling av plassen. Det er ikke et krav om et bestemt kvalitetsnivå eller tilbud på plassen, men
- beskrivelser av plassen på egen hjemmeside og andre kanaler må samsvare med det kvalitetsnivå og tilbud deltaker faktisk har, og
- åpenbar mangel på vilje eller evne over tid til å gjøre noe for å unngå unødige negative tilbakemeldinger, vil kunne lede til at samarbeidet avsluttes.
3.2 Profilering:
- NAF Camp deltakelse bør markeres med NAF Camp logo synlig på hjemmeside og markedsføringsmateriell deltager utarbeider.
- NAF Camp flagg/vimpel bør benyttes og være synlig hengt opp mot vei.
- Campingguide skal være tilgjengelig for utdeling i resepsjonsområde/kafé/butikk.
- Annet profileringsmateriell kan utarbeides og distribueres etter behov.
3.3 NAF medlemsrabatt:
Medlemmer av NAF skal gis følgende minimumsrabatter:
- I høysesong (dvs 15. juni – 15. august)*: 5%
- I skulder-/lavsesong (dvs resten av året): 10%
* Hva som er høysesong kan variere fra plass til plass. Kundene må forholde seg til plassens egen definisjon av høysesong slik deltaker velger å definere det. Hvis det ikke opplyses om annen høysesong på deltakers egen hjemmeside vil definisjonen ovenfor gjelde.
* Deltaker kan velge å kun gi medlemsrabatt ved forhåndsbestilling/online booking. Dette må i tilfelle opplyses om på deltakers hjemmeside og deltaker må selv sørge for funksjonalitet for medlemsrabatt i bookingsystemet.
Rabatten gjelder som et utgangspunkt kun overnattingsprisen og ikke tilleggstjenester (strøm, dusj, etc) dersom det tas særskilt betalt for dette. Rabatten gjelder heller ikke sesonggjester.
Deltager står fritt til å gi ytterligere rabatt, og gjerne delta i særskilte (frivillige) kampanjer med tilpassede tilbud.
4. Avtaleinngåelse, endringer og varighet
4.1 Avtaleinngåelse: Avtalen trer i kraft umiddelbart ved bekreftet deltakelse.
4.2 Endringer: Avtalen gjelder deltakelse i et markedssamarbeid hvor det løpende må gjøres tilpasninger
i innhold og vilkår for at konseptet skal være oppdatert og relevant – både overfor deltakere og gjestene. Derav kan disse avtalevilkår endres løpende av Utflukt med virkning for alle deltakere. Utflukt vil i rimelig utstrekning varsle om endringer av særskilt betydning. Oppdaterte vilkår vil finnes på www.blimedpautflukt.no (eller annet nettsted/plattform operert for formålet av Utflukt) eller ved henvendelse til Utflukt. Utmelding av samarbeidet (ref eget punkt) er deltakers eneste virkemiddel dersom vilkårene eller samarbeidet for øvrig ikke lenger finnes tilfredsstillende for deltaker.
4.3 Løpetid, opphør/oppsigelse: Avtalen er løpende og gjelder inntil den sies opp skriftlig av en av partene. Alle, dvs Utflukt, alle deltakere og gjestene, har felles interesse av forutsigbarhet og langsiktighet rundt samarbeidet. Oppsigelse vil derfor tre i kraft for påfølgende år dersom oppsigelse er mottatt senest 15. mai. Oppsigelse etter denne dato hvert år vil først få virkning året deretter. (eksempel; dersom oppsigelse avgis 7. mai 2025 vil samarbeidet avvikles pr 31. desember 2025. Dersom oppsigelsen avgis 15 august 2025, vil samarbeidet avvikles pr. 31. desember 2026 – altså året etter).
5. Deltakeravgift, justering og fakturering
5.1 Deltageravgiften fastsettes årlig og ligger tilgjengelig på www.blimedpautflukt.no (eller annet nettsted/plattform operert for formålet av Utflukt) eller fås ved henvendelse til Utflukt. Det er den oppgitte årlige prisen som gjelder om ikke annet særskilt avtales for deltaker. Deltaker må forvente at deltakeravgiften tilpasses løpende prisstigning (kpi) og eventuelle endringer i konseptet.
5.2 Deltakeravgiften faktureres normalt 1 gang pr år i juni måned.
6. Bruk av merkevaren NAF
6.1 Deltaker kan ikke under noen omstendigheter benytte NAFs merkevare/logo eller tilsvarende i markedsføring eller på annen måte uten forutgående skriftlig samtykke fra Utflukt eller direkte fra markedsansvarlig i Norges Automobil-Forbund. Dette gjelder ikke kjedens logo (NAF Camp) som fritt kan benyttes uten nærmere avtale så lenge samarbeidet varer.
6.2 Ved opphør av denne avtale, plikter deltaker å fjerne logoer og andre kjennetegn knyttet til samarbeidet.
7. Mislighold
7.1 Partene har krav på erstatning for tap som med rimelighet kan tilbakeføres til mislighold av avtalen. Erstatning fra Utflukt til deltaker er uansett begrenset til avtalens deltakerbidrag for det enkelte år.
7.2 Erstatning for indirekte tap (konsekvenstap) kan bare kreves dersom den annen part har utvist grov uaktsomhet eller forsett.
8. Overdragelse
8.1 Denne avtale følger plassen og merkevaren/konseptet NAF Camp, uavhengig av eventuelle eierskifter.
9. Tvister
9.1 Ved tvist om forståelse av avtalen, andre avtaler og samarbeid som springer ut av avtalen, skal tvisten søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke er mulig, løses tvisten ved de alminnelige domstoler med Oslo Tingrett som verneting.